Geneve Kauppa Järjestelmä


MAAILMAN KAUPPA-ORGANISAATIO. KANNATTAVAT WTO: N PERUSPERIAATTEET Kauppajärjestelmän periaatteet. WTO-sopimukset ovat pitkiä ja monimutkaisia, koska ne ovat laillisia tekstejä, jotka kattavat laajan valikoiman toimintoja. Ne käsittelevät maataloutta, tekstiiliä ja vaatteita, pankkialaa, televiestintää, julkisia ostoja ja teollisia standardeja ja tuoteturvallisuus, elintarvikehuollon säännöt, henkinen omaisuus ja paljon muuta. Mutta monissa yksinkertaisissa perusperiaatteissa käytetään kaikkia näitä asiakirjoja. Nämä periaatteet ovat monenvälisen kauppajärjestelmän perusta. Tarkastele näitä periaatteita lähemmin. kohde A-sivun navigointipuu avautuu täällä, jos otat JavaScriptin käyttöön selaimessasi1. Suositun kansa-aluetunnuksen monimutkainen kohtelu muille ihmisille WTO-sopimusten mukaan maat eivät yleensä voi syrjiä kauppakumppaneitaan. Anna jollekulle erityinen suosikki, kuten alentaa tullimaksua yhdelle tuotteelleen, ja teidän on tehtävä samoin kaikille muille WTO: n jäsenille . Tämä periaate tunnetaan suosituimmuuskohteluun perustuvana MFN-käsittelynä, ks. Ruutu On niin tärkeää, että se on tullitariffeja ja kauppaa koskevan yleissopimuksen GATT-sopimuksen ensimmäinen artikla, jolla säännellään tavarakauppaa. MFN on myös etusijalla kauppaa koskevassa yleissopimuksessa palveluissa GATS 2 artikla ja teollis - ja tekijänoikeuksien kauppaan liittyvistä näkökohdista tehty sopimus TRIPS 4 artikla, vaikka jokaisessa sopimuksessa periaatetta käsitellään hieman toisistaan ​​Nämä kolme sopimusta yhdessä koskevat kaikkia WTO: n kaikkia kolmea tärkeintä kauppaa. ovat sallittuja Esimerkiksi maat voivat perustaa vapaakauppasopimuksen, joka koskee vain tavaroita, jotka ovat kauppaa syrjivällä tavaroilla ulkomaalaisista tavaroista tai jotka voivat antaa kehitysmaille erityisen mahdollisuuden päästä markkinoille. Tai maa voi korostaa esteitä tuotteille, joita pidetään kaupataan epäoikeudenmukaisesti tietyistä maista. Palveluissa maat voivat rajoitetuissa olosuhteissa syrjiä sopimuksia vain poikkeukset sallitaan vain tiukoin edellytyksin Yleensä MFN tarkoittaa, että aina, kun jokin maa alentaa kaupan esteitä tai avaa markkinoita, sen on tehtävä niin samaa tavaraa tai palvelua kuin kaikki kauppakumppanit, olivatpa ne rikkaita tai köyhiä, heikkoja tai vahva.2 Kansallinen kohtelu Ulkomaalaisten ja paikallisten asukkaiden kohtelu Maahantuodut ja paikallisesti tuotetut tavarat olisi kohdeltava samalla tavoin ainakin ulkomaisten tavaroiden markkinoille tulon jälkeen. Sama koskee ulkomaisia ​​ja kotimaisia ​​palveluja sekä ulkomaisia ​​ja paikallisia tavaramerkkejä, tekijänoikeuksia ja patentteja Tämä kansallisen kohtelun periaate, joka antaa muille samanlaisen kohtelun kuin omille kansalaisilleen, löytyy myös kaikista GATT-sopimuksen GATT-sopimuksen 3 artiklaan ja TRIPS-sopimuksen 3 artiklaan liittyvistä kolmesta tärkeimmästä WTO-sopimuksesta, vaikka tätä periaatetta käsitellään jälleen hieman eri tavoin Kansallinen kohtelu koskee vain, kun tuote, palvelu tai henkisen omaisuuden kohde on tullut markkinoille. rt ei ole kansallisen kohtelun vastainen, vaikka paikallisesti valmistetuista tuotteista ei veloitettaisi vastaavaa veroa. Kaupan asteittainen lopettaminen neuvoteltaessa takaisin alkuun. Tehokkaat kaupan esteet ovat yksi ilmeisimmistä keinoista kannustaa kauppaa. Näihin esteisiin kuuluvat tullit tai tariffit ja toimenpiteet, kuten tuontikiellot tai kiintiöt, jotka rajoittavat määriä valikoivasti Ajoittain myös muita asioita, kuten byrokratiaa ja valuuttakurssipolitiikkaa, on keskusteltu. GATTin luomisesta 1947-48 on ollut kahdeksan neuvottelukierrosta A Yhdeksäs kierros Dohan kehitysohjelman puitteissa on nyt käynnissä Aluksi keskityttiin tullien alentamiseen maahantuotujen tavaroiden osalta Neuvottelujen tuloksena 1990-luvun puoliväliin mennessä teollisuusmaat teollisuustuotteiden tariffit olivat laskeneet tasaisesti alle 4: een Mutta 1980-luvulla neuvottelut olivat laajentuneet koskemaan tavaroihin kohdistamattomia esteitä sekä uusia aloja, kuten palveluja ja henkistä omaisuutta. markkinat voivat olla hyödyllisiä, mutta se edellyttää myös mukauttamista. WTO-sopimukset antavat maille mahdollisuuden ottaa käyttöön muutoksia vähitellen asteittaisen vapauttamisen avulla. Kehitysmaille annetaan yleensä pidempi velvoitteidensa täyttäminen. Sitouttavuus ja avoimuus edistyvät usein. kaupan este voi olla yhtä tärkeä kuin lasku yksi, koska lupaus antaa yrityksille selkeämmän kuvan tulevista mahdollisuuksistaan ​​Vakautta ja ennustettavuutta edistetään investoinneilla, työpaikkoja luodaan ja kuluttajat voivat täysin nauttia kilpailun valinnanvapaudesta ja alhaisemmista hinnoista Monenväliset kauppajärjestelmä on hallitusten pyrkimys tehdä liiketoimintaympäristöstä vakaa ja ennakoitavissa. Uruguayn kierros kasvatti sitoumuksia. Vuosien 1986-94 neuvottelujen aikana ja sen jälkeen sidotut tariffit. Nämä ovat tariffiarvoja, joten prosenttiosuuksia ei painoteta kaupan volyymien tai arvojen mukaan. WTO: ssa, kun maat sopivat avaavansa tavara - tai palvelumarkkinoitaan, ne sitovat sitoumuksiaan tavaroihin nähden, nämä sitoumukset ovat tullimaksujen enimmäismääriä. maat verottavat tuontia hinnalla, joka on alhaisempi kuin sidotut hinnat Usein tämä on kehitysmaissa. Kehittyneissä maissa tosiasiallisesti veloitetut hinnat ja sidotut hinnat ovat yleensä samat. Maa voi muuttaa sitoumuksiaan, mutta vasta neuvottelujen jälkeen kauppakumppanit, jotka voisivat merkitä sitä, että ne korvaisivat ne kaupan menettämisestä Uruguayn kierroksen monenvälisten kauppaneuvottelujen saavutuksista oli lisätä kaupan määrä sitovilla sitoumuksilla, ks. taulukko. Maataloudessa 100: sta tuotteesta on nyt sidottu hintoja. tämä on huomattavasti suurempi markkinaturvan kauppiaille ja sijoittajille. Järjestelmä pyrkii parantamaan ennustettavuutta ja vakautta muilla tavoin ell Yksi tapa on vähentää kiintiöiden käyttöä ja muita toimenpiteitä, joilla asetetaan rajoituksia kiintiöitä hallinnoivan tuonnin rajoihin, voi johtaa enemmän byrokratiaan ja syytöksiin epäoikeudenmukaisesta näytelmästä. Toinen on tehdä maakohtaisista kauppasäännöistä mahdollisimman selkeät ja yleisön avoimet. Monet WTO-sopimukset edellyttävät, että hallitukset julkistavat politiikkansa ja käytäntönsä julkisesti maassa tai ilmoittaessaan WTO: lle. Kansallisten kauppapolitiikkojen säännöllinen valvonta kauppapolitiikan arviointimekanismin avulla tarjoaa lisää keinoja edistää avoimuutta sekä kotimaassa että monenvälisellä tasolla. mutta se ei ole täysin tarkka. Järjestelmä sallii tariffeja ja rajoitetuissa olosuhteissa muita suojan muotoja. Tarkemmin sanottuna se on säännös, joka koskee avointa, oikeudenmukaista ja vääristymätöntä kilpailua. syrjimättömyys ja kansallinen kohtelu on suunniteltu takaamaan oikeudenmukaiset kaupankäynnin edellytykset n polkumyynnillä tapahtuva polkumyynnillä tapahtuva viennin alittavuus markkinaosuuden ja tukien hankkimiseksi Asiat ovat monimutkaiset ja säännöt pyrkivät määrittämään oikeudenmukaisen tai epäoikeudenmukaisen ja miten hallitukset voivat vastata erityisesti laskemalla tuontitulleja, jotka on laskettu korvaamaan epäoikeudenmukaisten Useissa muissa WTO-sopimuksissa pyritään tukemaan tasapuolista kilpailua maataloudessa, teollis - ja tekijänoikeuksissa ja palveluissa, esimerkiksi julkisia hankintoja koskevassa sopimuksessa monivuotinen sopimus, koska se allekirjoittaa vain muutamat WTO: n jäsenet, laajentaa kilpailusääntöjä tuhansille valtioille yhteisöjä monissa maissa jne. Edistetään kehitystä ja talousuudistusta takaisin alkuun. WTO-järjestelmä edesauttaa kehitystä Sitä vastoin kehitysmaat tarvitsevat joustavuutta niiden toteuttamishetkellä järjestelmän sopimusten täytäntöönpanemiseksi. Sopimukset itse perivät aiemmat jotka mahdollistavat erityistuen ja kaupan myönnytysten myöntämisen kehitysmaille Kolme neljäsosaa WTO: n jäsenistä ovat kehitysmaat ja siirtymät markkinataloudelle Uruguayn kierroksen seitsemän ja puolen vuoden aikana yli 60 näistä maista toteuttivat kaupan vapauttamisohjelmia itsenäisesti Samaan aikaan kehitysmaat ja siirtymätaloudet olivat paljon enemmän aktiivinen ja vaikutusvaltainen Uruguayn kierroksen neuvotteluissa kuin edellisellä kierroksella, ja ne ovat vieläkin enemmän nykyisessä Dohan kehitysohjelmassa. Uruguayn kierroksen lopussa kehitysmaat olivat valmiita ottamaan suurimman osan velvoitteista, joita tarvitaan Kehitysmaat mutta sopimukset antoivat heille siirtymäkausia sopeutumaan entistä tuntemattomammiin ja ehkä vaikeisiin WTO: n määräyksiin erityisesti köyhimmille ja vähiten kehittyneille maille. Päätöksessä hyväksytty ministeriön päätös sanoo, että parempien maiden olisi nopeutettava ja panee merkille vähiten kehittyneiden maiden viemien tavaroiden markkinoille pääsyä koskevat sitoumukset ks tekninen tuki heille hiljattain Kehittyneet maat ovat alkaneet sallia tullittoman ja kiintiötöntä tuontia lähes kaikille vähiten kehittyneistä maista tulevista tuotteista. Kaiken tämän vuoksi WTO ja sen jäsenet ovat yhä läpi oppimisprosessin. nykyinen Dohan kehitysohjelma sisältää kehitysmaiden huolen vaikeuksista, joita he kohtaavat Uruguayn kierroksen sopimusten täytäntöönpanossa. Kauppajärjestelmän olisi oltava syrjimättömyyttä lukuun ottamatta maata, joka ei saa syrjiä kauppakumppaneitaan, mikä antaa heille yhdenvertaisen edun mukaisen maan tai MFN: n aseman. ei saa syrjiä sen omia ja ulkomaisia ​​tuotteita, palveluita tai kansalaisia, jotka antavat heille kansallista kohtelua. Neuvotteluihin päästyneitä parempia esteitä. ennustettavissa olevat ulkomaiset yritykset, sijoittajat ja hallitukset pitävät luottavaisina sitä, että kaupan esteitä, kuten tulleja ja muita kuin tulleja koskevia esteitä, ei pitäisi lisätä mielivaltaisesti WTO: ssa sitovat tariffimäärät ja markkinoiden avaamista koskevat sitoumukset enemmän kilpailukykyisiä, jotka vääristävät epäoikeudenmukaisia ​​käytäntöjä, kuten vientitukia ja polkumyyntituotteita alhaisemmilla kustannuksilla markkinaosuuden lisäämiseksi, hyödyttävät vähemmän kehittyneitä maita antaen heille enemmän aikaa sopeuttamiseen, joustavuuteen ja erityisiin etuoikeuksiin. Tämä kuulostaa ristiriidalta. , mutta WTO: ssa se tosiasiassa tarkoittaa syrjimättömyyttä, joka kohtelee lähes kaikkia tasapuolisesti. Näin tapahtuu Jokainen jäsen kohtelee kaikkia muita jäseniä yhtä hyvin suosituiksi kauppakumppaneiksi Jos jokin maa parantaa etuja, jotka se antaa yhdelle kauppakumppanille, se on että kaikki muut WTO: n jäsenet saisivat samalla parhaan kohtelun, jotta he kaikki pysyisivät suosituimpia. Suositun maan MFN-asema ei aina tarkoittanut yhdenvertaista kohtelua Ensimmäiset kahdenväliset MFN-sopimukset perustivat yksinoikeudellisia ryhmiä maan suosituimmista kaupankäynnistä kumppanit GATT-sopimuksessa ja nyt WTO: ssa MFN-klubi ei ole enää yksinomainen MFN-periaate varmistaa, että kukin maa kohtelee yli 140 jäsentä Euclid-konsulttitiimi koostuu Oil Trading - ammattilaisista, joilla on 10-20 vuoden kokemus kauppajärjestelmien hallinnoinnista ja toteutuksesta, projektinhallinnasta sekä keskitason ja riskienhallinnasta. auttaa yritystäsi samalla integroimaan uuden Euclid-järjestelmän päivittäiseen liiketoimintaasi. Euclid tarjoaa mukautetun työryhmän, joka on tarpeen uuden ETRM: n toteuttamiseksi, sekä suosituksia liiketoiminnan parantamiseksi käyttäjäkeskeisen järjestelmän avulla. Palveluita Euclidin toteutuksesta ja liiketoiminnan konsultoinnista ovat mm. Määritelmä ja asennus päällikön ja parametritietojen. Järjestelmien tuonti Euclid analysoinnin jälkeen olemassa olevan markkinan lähteen ja data. Market Data Providers integraatio, kirjanpito system. Historical tietojen analysointi liiketoiminnan tietojen. Risk Management Consulting. On-site training. On - sivuston tuki aikana mennä live period. IT järjestelmänhallinta. Euclid joukkue tukee Euclid asiakkaita on-cal l ja online-tuki englanniksi, ranskaksi ja venäjäksi. WORLD TRADE ORGANIZATION. Trade-neuvotteluja. Kaupan sääntöihin tehtävät muutokset edellyttävät kaikkien WTO: n jäsenten suostumusta, joiden on päästävä yhteisymmärrykseen neuvottelukierrosten avulla. Viimeisimmässä kierroksessa Dohan kehitysohjelma alkoi Useita WTO: n neuvostoja ja komiteoita pyrkivät varmistamaan, että WTO: n sopimukset pannaan asianmukaisesti täytäntöön Kaikki WTO: n jäsenet käyvät läpi säännöllisesti kauppapolitiikkansa ja käytäntöjensä. Käsiteltävänä oleva ratkaisu. WTO: n jäsenet nostavat WTO: lle riitoja, jos he katsovat oikeutensa kauppasopimusten rikkominen Riitojen ratkaiseminen on riitojenratkaisuelimen vastuulla. Kaupan kapasiteetin kehittäminen. WTO pyrkii auttamaan kehitysmaita rakentamaan kauppakapasiteettiaan ja antamaan niille mahdollisuuden toteuttaa kauemmin kauppasopimuksia Satoja koulutusjaksoja järjestetään vuosittain kehitysmaiden virkamiehiä.

Comments